Onze statuten
GECOORDINEERDE TEKST VAN DE STATUTEN VAN DE VZW NEDERLANDSTALIG COLLEGE VAN DESKUNDIGEN ARCHITECTEN VAN BELGIE (afgekort VZW NCDAB)
Onderstaande tekst werd goedgekeurd door de algemene vergadering gehouden op 15 december 2023.
HISTORIEK
De vzw Nederlandstalig College van Deskundigen Architecten van België (afgekort NCDAB) werd opgericht op 23 december 1998. De laatste statutenwijziging werd beslist op de algemene vergadering van 25 januari 2019, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 24 juli 2019.
STATUTEN
TITEL I: RECHTSVORM – NAAM – ZETEL – VOORWERP – DUUR
ARTIKEL 1 — RECHTSVORM – NAAM
De vereniging wordt aangegaan onder de rechtsvorm van een vereniging zonder winstoogmerk, hierna genoemd VZW NCDAB op grond van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 4 april 2019 (hierna genoemd het “WVV”).
De vereniging draagt de naam VZW Nederlandstalig College van Deskundigen Architecten van België (afgekort VZW NCDAB).
ARTIKEL 2 — ZETEL
De zetel van de vereniging is gevestigd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Het bestuursorgaan is bevoegd de zetel van de vereniging binnen België te verplaatsen, voor zover die verplaatsing overeenkomstig de toepasselijke taalwetgeving niet verplicht tot een wijziging van de taal van de statuten.
Dergelijke beslissing van het bestuursorgaan vereist geen statutenwijziging, tenzij de zetel verplaatst wordt naar een ander Gewest; in dit laatste geval is het bestuursorgaan bevoegd om tot de statutenwijziging te beslissen.
Bij besluit van het bestuursorgaan, genomen met een gewone meerderheid van stemmen, mag de vereniging exploitatie- en/of administratieve zetels, en filialen in België oprichten.
ARTIKEL 3 — BELANGLOOS DOEL en VOORWERP
De vereniging heeft als belangloos doel
- de architecten-deskundigen en de andere aangesloten deskundigen de mogelijkheid te bieden om de middelen tot vorming, vervolmaking en bijscholing van hun technische en juridische kennis, nodig voor de uitoefening van hun opdrachten, te organiseren en in stand te houden;
De vereniging heeft als voorwerp:
- de uitoefening en het volbrengen van de opdrachten van de architecten-deskundigen en de andere aangesloten deskundigen te vergemakkelijken door het meedelen van alle nuttige inlichtingen;
- de Orde van Architecten en erkende beroepsverenigingen, belast met de morele en de materiële belangen van hun leden, raad te geven;
- alle architecten-deskundigen en de andere aangesloten deskundigen te informeren over de lessen die gehaald werden uit de opdrachten van deskundigen, die aan de architecten-deskundigen en de andere aangesloten deskundigen werden toevertrouwd;
- het organiseren van alle soorten van activiteiten, ten gunste van de architecten-deskundigen en de andere aangesloten deskundigen;
- het informeren van het grote publiek over de voorschriften en de modaliteiten van het deskundigenonderzoek;
het in stand houden van de strikte en nauwgezette inachtneming tussen de leden van de hieronder vermelde VZW’s van de regels van deze tak van hun beroep, zoals deze met betrekking tot hun aanstellingen en hun opdrachten als deskundige;
- het vertegenwoordigen van de leden bij de regionale en lokale autoriteiten;
- het beheren van de ledenlijsten.
Zij kan alle initiatieven nemen, handelingen verrichten en activiteiten ondernemen die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van haar belangloos doel en voorwerp, met inbegrip van allerlei (winstgevende) activiteiten waarvan de opbrengsten zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van de belangloze doelstellingen.
ARTIKEL 4 — DUUR
De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur.
De vereniging kan ontbonden worden in overeenstemming met de wettelijke en/of statutaire bepalingen terzake. De uittreding of uitsluiting van leden heeft de ontbinding van de vereniging niet tot gevolg.
TITEL II: VERHOUDING TOT HET NATIONAAL COLLEGE VAN DESKUNDIGEN ARCHITECTEN VAN BELGIÈ EN ASBL CEAB
ARTIKEL 5 — GEMEENSCHAPPELIJK BELANG
Teneinde bepaalde kwesties van gemeenschappelijk belang te regelen, plegen vzw NCDAB en ASBL CEAB overleg in de schoot van het Nationaal College van Deskundigen Architecten van België, waar zij beslissingen nemen aangaande de volgende materies:
- het vertegenwoordigen van de leden van de hierboven vermelde VZW’s bij de verschillende Belgische rechtsmachten en administratieve gezagsorganen;
- het openen en in stand houden van dialoog met de federale Overheidsdienst Justitie, de magistraten en de juristen, hetgeen nodig is voor de beste samenwerking van de deskundige architect in de rechtsbedeling in België;
- het vertegenwoordigen van de leden van de hierboven vermelde VZW’s bij de Nationale Raad van de Orde van Architecten (NROA), het Internationaal College van Deskundigen-Architecten (ICDA), de Federatie van Belgische Experten-verenigingen (FEBEX), enz. en het behartigen van de contacten met deze verenigingen. Indien, omwille van om het even welke reden, de Nationale Raad van de Orde van Architecten zou verdwijnen, dan zullen de hierboven vermelde VZWs hun eigen leden vertegenwoordigen binnen de regionale Raden;
- het behartigen van de contacten en de commerciële operaties met de uitgevers, met verzekeringsmaatschappijen, enz.
- het regelmatig publiceren en verspreiden van de ledenlijsten, rekening houdend met de van toepassing zijnde regelgeving inzake persoonsgegevens, van de hierboven vermelde VZW’s waarbij iedere VZW zijn eigen uitgifte verzorgt en vrij bepaalt waar deze wordt gedrukt;
- het harmoniseren van de door de leden van de hierboven vermelde VZW’s te betalen lidmaatschapsvergoeding;
- het in stand houden van de strikte en nauwgezette inachtneming tussen de leden van de hierboven vermelde VZW’s van de regels van deze tak van hun beroep, zoals deze met betrekking tot hun aanstellingen en hun opdrachten als deskundige;
- het eventueel aanduiden van de juridische raadgever van het Nationaal College van Deskundigen Architecten van België;
- het creëren van een eigen website op het internet voor het Nationaal College van Deskundigen Architecten van België, met een link naar de websites van de hierboven vermelde VZW’s.
- vzw NCDAB en ASBL CEAB zullen overleg kunnen plegen en gezamenlijke beslissingen kunnen nemen betreffende andere, niet in deze lijst opgenomen onderwerpen en dit op basis van een beslissing genomen door hun algemene vergadering.
ARTIKEL 6 — LIDMAATSCHAP NATIONAAL COLLEGE
Het Nationaal College van Deskundigen Architecten van België bestaat uit leden met beslissingsbevoegdheid en uit toetredende leden.
Er zijn zes leden met beslissingsbevoegdheid: de Voorzitter van elk van de VZWs, twee personen te kiezen tussen de Ondervoorzitter, de Penningmeester en de Secretaris van VZW NCDAB en twee personen te kiezen tussen de Ondervoorzitter, de Penningmeester en de Secretaris van ASBL CEAB.
Enkel de leden van het Nationaal College van Deskundigen Architecten van België met beslissingsbevoegdheid worden individueel per brief of per mail opgeroepen tot de vergaderingen van de Nationale Commissie. Zij zijn de enigen met stemrecht in de Nationale Commissie.
Alle leden van VZW NCDAB en van ASBL CEAB, met uitzondering van de leden van het Nationaal College van Deskundigen Architecten van België met beslissingsbevoegdheid, zijn toetredende leden
De toetredende leden en de eventuele juridische raadgever van het Nationaal College van Deskundigen Architecten van België, alsook de juridische raadgevers van VZW NCDAB en ASBL CEAB kunnen de vergaderingen van de Nationale Commissie bijwonen als toehoorders. Het is hen toegelaten deel te nemen aan de debatten zonder dat zij daarbij over een stemrecht beschikken.
De nationale Commissie wordt alternerend voorgezeten door de Voorzitter van VZW NCDAB en door de Voorzitter van ASBL CEAB. Het mandaat van de Voorzitter heeft een duurtijd van twee jaar. Het eerste voorzitterschap van de Nationale Commissie komt toe aan de Voorzitter van VZW NCDAB dewelke zijn functie zal aanvatten op 1 januari 2007.
ARTIKEL 7 — BESLISSING NATIONAAL COLLEGE
VZW NCDAB en ASBL CEAB plegen, in de schoot van de Nationale Commissie van het Nationaal College van Deskundigen Architecten van België, overleg en nemen er alle gemeenschappelijke beslissingen over de in artikel 3 van de onderhavige statuten voorziene onderwerpen.
Deze gemeenschappelijke beslissingen worden daarop, binnen de 15 dagen, overgemaakt aan de twee VZW’s.
De twee VZW’s zullen enkel verbonden zijn door deze gemeenschappelijke beslissingen genomen in de schoot van het Nationaal College van Deskundigen Architecten van België na goedkeuring van deze beslissingen door hun respectievelijk bestuursorgaan.
Deze goedkeuring dient ten spoedigste te worden gegeven en te worden overgemaakt aan de Nationale Commissie van het Nationaal College van Deskundigen Architecten van België en dit uiterlijk twee maanden na de mededeling van de beslissing.
Ook in geval van niet-goedkeuring zullen de VZW’s erop toezien dat de Nationale Commissie van het Nationaal College van Deskundigen Architecten wordt verwittigd binnen de hierboven genoemde termijn. Indien één of beide VZW’s in gebreke blijven de beslissing tot goedkeuring of niet-goedkeuring van de beslissing genomen in de schoot van de Nationale Commissie van het NCDAB, binnen de hierboven genoemde termijn, over te maken aan de Nationale Commissie van het Nationaal College van Deskundigen Architecten van Belgiê, wordt de beslissing genomen In de schoot van de Nationale Commissie van het Nationaal College van Deskundigen Architecten van België beschouwd als goedgekeurd.
TITEL III: LIDMAATSCHAP – TOETREDING – UIITTREDING – UITSLUITING
ARTIKEL 8 — WERKELIJKE LEDEN – TOEGETREDEN LEDEN
Het aantal leden is onbeperkt. Het aantal leden kan door het bestuursorgaan beperkt worden maar kan nooit minder dan twee zijn.
De vereniging telt werkelijke leden en toegetreden leden.
De werkelijke leden omvatten :
Ten eerste, de ‘gerechtelijk deskundigen (ir.)-architecten’ die op datum van lidmaatschap reeds 5 jaar ingeschreven zijn of die minstens 15 jaar ingeschreven geweest zijn op het tableau van de Orde van Architecten
Ten tweede, de ‘gerechtelijk deskundigen niet-architecten’’ met bouw-gerelateerd beroep’ die minstens beschikken over een bachelor diploma.
Ten derde, de ‘privaat-deskundigen met bouw-gerelateerd beroep’ die minstens beschikken over een bachelor diploma.
De toegetreden leden omvatten:
Ten eerste: de ereleden.
Als ‘ereleden’ komen in aanmerking de leden die hun activiteiten als deskundige staken en die door het bestuur van het NCDAB worden erkend voor de inzet die zij hebben betoond in het belang van de vzw.
Ten tweede: de geïnteresseerde leden.
De categorie ‘geïnteresseerd lid’ omvat de personen die door hun activiteiten verwant zijn met expertises en wensen deel te nemen aan de activiteiten van het NCDAB vzw.
Alleen de werkelijke leden hebben stemrecht in de algemene vergadering.
De werkelijke leden beloven de deontologie van het beroep in acht te nemen en meer bepaald deze welke door de vzw werd opgesteld in verband met het deskundigenonderzoek.
De toegetreden leden hebben toegang, maar geen stemrecht op de algemene vergadering.
Van elk lid wordt verwacht actief deel te nemen aan de organisatie van de vereniging.
ARTIKEL 9 — VOORWAARDEN TOETREDING LIDMAATSCHAP
Om tot het gerechtelijk of privélidmaatschap te worden toegelaten, dienen de kandidaten de nodige documenten voor het bewijs van hun bekwaamheid voor te leggen aan de aanvaardingscommissie. De voorwaarden worden bepaald in het huishoudelijk reglement.
Bijkomend dienen zij de jaarlijkse bijdrage te betalen zoals bepaald in artikel 11 van de onderhavige statuten
Om tot het geïnteresseerd lidmaatschap te worden toegelaten, dienen de kandidaten een aanvraag te richten aan het bestuur en de jaarlijkse bijdrage te betalen zoals bepaald in artikel 11 van de onderhavige statuten.
ARTIKEL 10 — KANDIDAATSTELLING LIDMAATSCHAP
Elkeen, die lid wenst te worden van de VZW NCDAB, dient een schriftelijke aanvraag te richten aan het bestuursorgaan, samen met zijn aanvraagdossier, en betaalt een éénmalige administratiekost. De kandidatuur wordt voorgelegd aan de aanvaardingscommissie.
De aanvaardingscommissie onderzoekt de kandidatuur op haar eerstvolgende vergadering en geeft daarover een advies. Dit advies is raadgevend en wordt ter kennis gebracht aan het bestuursorgaan.
Over de toelating van een nieuw lid wordt beslist door het bestuursorgaan bij meerderheid van drie vierden van de bestuurders, waarbij een meerderheid van de bestuurders dient aanwezig te zijn.
Bij weigering wordt de kandidaat binnen de maand van deze beslissing ingelicht. Het weigeringsbesluit is geargumenteerd.
De niet-toegelaten kandidaat kan zich slechts opnieuw aanbieden na verloop van één jaar te rekenen vanaf de datum van de weigeringsbeslissing van het bestuursorgaan.
ARTIKEL 11 — LIDGELD
Zowel werkelijke als toegetreden leden, zijn gehouden de jaarlijkse bijdrage te betalen. De ereleden worden vrijgesteld van de betaling van deze jaarlijkse bijdrage.
De jaarlijkse bijdrage wordt jaarlijks, per categorie, vastgesteld door het bestuursorgaan. Het maximale bedrag bedraagt 5000 euro.
De hoedanigheid van een lid is jaarlijks slechts op definitieve wijze verworven na het betalen van het vastgestelde lidgeld. De leden die in gebreke blijven om het lidgeld op de vervaldag te voldoen, en daarenboven het verschuldigd lidgeld nog steeds niet hebben betaald binnen de maand na ontvangst van een herinnering, worden geacht van rechtswege ontslag te hebben genomen na voormelde termijn van één maand.
ARTIKEL 12 — UITTREDING en UITSLUITING LEDEN
Algemeen
De uittreding en uitsluiting van leden gebeurt onder de voorwaarden bepaald in de wet en in de statuten.
Het verlies van één van de voorwaarden bepaald in artikel 8 van de statuten brengt van rechtswege het verlies van lidmaatschap mede.
Uittredende of uitgesloten leden en hun rechtsopvolgers, hebben geen deel in het vermogen van de vereniging en kunnen nooit teruggave of vergoeding vorderen van gestorte bijdragen of gedane inbrengen.
Uittreding lid
Elk lid kan ten allen tijde uit de vereniging treden. Het ontslag is slechts geldig na ontvangst van de bevestiging gedateerd door het bestuursorgaan.
Een uitgetreden lid blijft gehouden tot integrale betaling van de lidmaatschapsbijdrage voor het jaar waarin het ontslag wordt ingediend.
Een lid wordt ook geacht uit te treden, als het lid binnen de maand na ontvangst van een herinnering tot betaling van de lidmaatschapsbijdrage, nagelaten heeft deze bijdrage te betalen.
Uitsluiting lid
Een lid kan slechts worden uitgesloten door de algemene vergadering waarop minstens twee derden van alle werkelijke leden aanwezig zijn en waarbij de beslissing tot uitsluiting minstens een meerderheid van twee derden van de stemmen moet bekomen. Onthoudingen worden niet meegerekend, noch in de teller, noch in de noemer.
De uitsluiting moet worden aangegeven in de oproeping. Het lid waarvan de uitsluiting wordt verzocht, moet worden geïnformeerd door de voorzitter van het bestuursorgaan, en dit per e-mail en/of per aangetekend schrijven over de motieven tot uitsluiting, en uitgenodigd worden op deze algemene vergadering, die over de al dan niet uitsluiting zal beslissen. Het betrokken lid heeft het recht gehoord te worden op de algemene vergadering.
De algemene vergadering dient deze uitsluiting niet te motiveren. Tegen de beslissing van de algemene vergadering is geen beroep mogelijk.
In afwachting van de beslissing van de algemene vergadering omtrent de uitsluiting van een lid, kan het bestuursorgaan het lidmaatschap schorsen van de persoon die:
– de plichten opgelegd aan de leden, namelijk het naleven van de statuten en het intern reglement alsook de besluiten van haar organen en/of de belangen van de vereniging of één van haar organen niet nakomt, of op een ernstige wijze schaadt.
– ondanks schriftelijke aanmaning in gebreke blijft zijn financiële en administratieve verplichtingen tegenover de vereniging na te komen.
De schorsing zal per aangetekende brief of tegen afgiftebewijs worden meegedeeld aan het betrokken lid. Zij kan maximaal zes weken duren, binnen welke termijn de algemene vergadering moet bijeenkomen om over de uitsluiting te beslissen. Op deze bijeenkomst behoudt het betrokken lid al zijn lidmaatschapsrechten. Besluit de algemene vergadering niet tot uitsluiting over te gaan, dan vervalt van rechtswege de schorsing van het lid en wordt deze geacht nooit te hebben plaats gehad.
TITEL IV: BESTUURSORGAAN – BESTUUR
ARTIKEL 13 — SAMENSTELLING
De vereniging wordt bestuurd door een bestuursorgaan van tenminste acht en maximum twaalf werkelijke leden. Indien de algemene vergadering slechts acht werkelijke leden telt, bestaat het bestuursorgaan uit slechts vier personen.
ARTIKEL 14 — DUUR VAN HET MANDAAT VAN DE BESTUURDERS
De bestuurders worden benoemd voor een duur van vier jaar.
ARTIKEL 15 -WIJZE VAN BENOEMING EN BEZOLDIGING VAN DE BESTUURDERS
Als bestuurders kunnen worden aangeduid de werkelijke leden, die 5 jaar ingeschreven zijn, of die minstens 15 jaar ingeschreven geweest zijn, op het tableau van de Orde van Architecten. De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering met een gewone meerderheid ongeacht het aantal aanwezige en/of vertegenwoordigde leden.
De bestuurders oefenen hun mandaat kosteloos uit, doch de kosten die worden gemaakt in de uitoefening van het mandaat mogen worden terugbetaald. De akten betreffende de benoeming van de bestuurders moeten neergelegd worden op de griffie van de ondernemingsrechtbank.
ARTIKEL 16 — AMBTSBEËINDIGING EN AFZETTING VAN DE BESTUURDERS
Het mandaat van de bestuurders eindigt door afzetting door de algemene vergadering, door vrijwillig ontslag, door het verstrijken van het mandaat (in voorkomend geval), door overlijden of ingeval van wettelijke onbekwaamheid.
De afzetting door de algemene vergadering wordt beslist bij gewone meerderheid van het aantal aanwezige en/of vertegenwoordigde leden. Het moet evenwel uitdrukkelijk vermeld worden op de agenda van de algemene vergadering.
Een bestuurder die vrijwillig ontslag neemt, moet dit schriftelijk bekendmaken aan het bestuursorgaan. Dit ontslag gaat onmiddellijk in tenzij door dit ontslag het minimum aantal bestuurders onder het statutaire minimum is gedaald. In dit geval, moet het bestuursorgaan binnen de twee maanden de algemene vergadering bijeenroepen, welke in de vervanging van de betrokken bestuurder dient te voorzien en hem daarvan ook schriftelijk in kennis zal stellen.
De akten betreffende de ambtsbeëindiging en de benoeming van de bestuurders moeten neergelegd worden op de griffie van de ondernemingsrechtbank.
ARTIKEL 17 — BEVOEGDHEDEN VAN DE BESTUURDERS
Het bestuursorgaan leidt de zaken van de vereniging en vertegenwoordigt deze in en buiten rechte. Deze is bevoegd voor alle aangelegenheden, met uitzondering van die welke uitdrukkelijk door de Wet of de statuten aan de algemene vergadering zijn voorbehouden.
Het bestuursorgaan oefent zijn bevoegdheden uit als college.
Het bestuursorgaan kan slechts geldig beslissen indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is. De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of de stem van diegene die hem vervangt doorslaggevend.
ARTIKEL 18 — BIJEENROEPING BESTUURSORGAAN
Het bestuursorgaan wordt bijeengeroepen door de voorzitter of door twee bestuurders. De uitnodigingen worden elektronisch naar alle leden van het bestuursorgaan verzonden samen met een agenda, de dag uur en plaats van de vergadering.
De vergaderingen van het bestuursorgaan worden voorgezeten door de voorzitter. Indien deze belet of afwezig is, wordt de vergadering voorgezeten door de ondervoorzitter en bij diens afwezigheid, door de oudste van de aanwezige bestuurders.
ARTIKEL 19 — NOTULEN
Van elke vergadering van het Bestuursorgaan worden notulen opgesteld. Deze worden bijgehouden. De uittreksels die moeten worden overgelegd en al de andere akten worden geldig ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Bij ontstentenis van deze bestuurders kunnen twee andere bestuurders deze documenten geldig ondertekenen.
ARTIKEL 20 — DAGELIJKS BESTUUR
Het bestuursorgaan kan, indien hij dit nodig oordeelt, een afgevaardigd-bestuurder of directeur benoemen. die met het dagelijks bestuur wordt belast. Deze verzorgt de lopende zaken en de dagelijkse briefwisseling en tekent geldig namens de vereniging tegenover de openbare en private bankinstellingen en alle andere instellingen.
ARTIKEL 21 — JURIDISCH RAADGEVER
Het bestuursorgaan kan een juridische raadgever aanstellen. Deze juridische raadgever mag aanwezig zijn op de vergaderingen van het bestuursorgaan en deelnemen aan de debatten, maar heeft geen stem.
ARTIKEL 22 — MACHTIGINGEN
Daarnaast kan de vereniging worden vertegenwoordigd door een gedelegeerde voor het dagelijks bestuur of een lasthebber, binnen de grenzen van hun bevoegdheden.”
ARTIKEL 23 — BUREAU VAN BESTUURSORGAAN
Het bestuursorgaan kiest onder zijn bestuurders een bureau, bestaande uit een voorzitter, een ondervoorzitter, een secretaris, een penningmeester en eventueel een communicatieverantwoordelijke. Hun benoeming gebeurt eenmalig om de vier jaar door het bestuursorgaan bij gewone meerderheid, die hieromtrent geldig beslist indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig is.
Het mandaat van de bestuurders binnen het bureau mag onbeperkt worden vernieuwd op voorwaarde dat hun functie binnen het bureau verandert.
Indien daarentegen de bestuurder dezelfde functie binnen het bureau behoudt, kan het mandaat van deze bestuurder slecht een enkele keer worden vernieuwd. Van deze beperking kan slechts door het bestuursorgaan en ten uitzonderlijke titel worden afgeweken.
De voorzitter, die de bevoegdheid heeft de vereniging te vertegenwoordigen en in naam van de vzw diens handtekening te plaatsen, vertegenwoordigt de VZW NCDAB bij alle burgerrechtelijke en administratieve handelingen en, in voorkomend geval, in rechte. Hij roept de algemene vergaderingen bijeen en de vergaderingen van het bestuursorgaan.
De secretaris is belast met het bijhouden of laten bijhouden van alles wat de correspondentie aanbelangt en het opstellen of laten opstellen van de processen-verbaal van de vergaderingen van het bestuursorgaan en van de algemene vergadering. Hij houdt het register bij van de leden, zoals voorzien in de wet, en verzekert de naleving van de voorgeschreven formaliteiten.
De penningmeester is belast met het bijhouden of het laten bijhouden van de boekhouding van de vzw. Hij ontvangt of laat ontvangen de inkomsten, hij voert elke betaling uit of laat deze uitvoeren en bewaart de bewijsstukken of laat de bewijsstukken bewaren. Hij neemt alle nodige maatregelen teneinde de ontvangsten te verzekeren. Hij stelt de boekhouding en de begroting van de VZW NCDAB alsook haar financiële situatie voor aan en laat deze goedkeuren door de algemene vergadering.
De communicatieverantwoordelijke is belast met de publicaties en het bijhouden van de archieven, evenals het onderhoud van de website. Alle notulen van de vzw laat hij opslaan op een database, geordend per dossier. Indien er geen communicatieverantwoordelijke is, dan neemt de secretaris deze taak waar.
ARTIKEL 24 — AMBTSBEËINDIGING LEDEN BUREAU – VERHINDERING LID VAN HET BUREAU VAN HET BESTUURSORGAAN
De ambtsbeëindiging van de voorzitter, de ondervoorzitter, de secretaris, de penningmeester en de communicatieverantwoordelijke kan geschieden
- op vrijwillige basis door de gemachtigde zelf door een schriftelijk ontslag in te dienen bij de raad van bestuur;
- door afzetting door het bestuursorgaan bij gewone meerderheid die hieromtrent geldig beslist indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is. De beslissing hieromtrent door het bestuursorgaan moet evenwel binnen de veertien kalenderdagen bij aangetekend schrijven ter kennis gebracht worden aan de betrokkene.
Wanneer binnen het bestuursorgaan geen overeenkomst/akkoord bestaat over de samenstelling van het bureau, is volgend artikel van toepassing:
Bij ambtsbeëindiging van de voorzitter, neemt de ondervoorzitter automatisch alle taken van de voorzitter waar tot aan de volgende verkiezingen van het bestuursorgaan. Indien de ondervoorzitter om een of andere reden verhinderd is of weigert deze taken op zich te nemen, worden deze taken waargenomen door de oudste bestuurder tot aan de volgende verkiezingen van het bestuursorgaan. Indien deze om een of andere reden verhinderd is of weigert deze taken op zich te nemen, worden deze taken waargenomen door de tweede oudste bestuurder tot aan de volgende verkiezingen van het bestuursorgaan.
Bij ambtsbeëindiging van de ondervoorzitter, of de secretaris, of de penningmeester of de communicatieverantwoordelijke worden hun respectievelijke taken tot aan de volgende verkiezingen van het bestuursorgaan toevertrouwd aan een ander lid van het bureau van het bestuursorgaan, zoals aangeduid door de voorzitter of zijn vervanger.
Ieder lid van het bureau van het bestuursorgaan behoudt de taken verbonden aan zijn oorspronkelijke functie indien hij de taken van een ander lid van het bureau van het bestuursorgaan overneemt.
Bovenvermelde rangorde wordt eveneens toegepast indien de voorzitter, de ondervoorzitter, de secretaris, de penningmeester of de communicatieverantwoordelijke op korte of op lange termijn verhinderd is zijn of haar ambt waar te nemen. Deze verhindering kan onder meer het gevolg zijn van ziekte, vakantie, toeval of eender welke andere vreemde oorzaak. Zodra deze verhindering ophoudt te bestaan, herneemt ieder lid van het bureau van het bestuursorgaan zijn eigen functie.
De akten betreffende de ambtsbeëindiging en de benoeming van de personen gemachtigd om de vereniging te vertegenwoordigen, moeten neergelegd worden op de griffie van de ondernemingsrechtbank.
TITEL V: DE ALGEMENE VERGADERING
ARTIKEL 25 — STEMGERECHTIGDEN ALGEMENE VERGADERING
De algemene vergadering is samengesteld uit alle werkelijke leden, voor zover zij de bijdrage hebben betaald, en wordt voorgezeten door de voorzitter van het bestuursorgaan en bij afwezigheid door de ondervoorzitter en bij diens afwezigheid door de oudste van de aanwezige bestuurders. Een lid kan zich echter door een ander werkelijk lid op de algemene vergadering laten vertegenwoordigen. Een lid kan evenwel slechts één ander lid vertegenwoordigen. Elk lid beschikt slechts over één stem op de algemene vergadering.
ARTIKEL 26 — BEVOEGDHEDEN ALGEMENE VERGADERING
De algemene vergadering bezit de machten die haar door het WVV en onderhavige statuten zijn voorbehouden.
De algemene vergadering is bevoegd voor:
- het wijzigen van de statuten,
- de benoeming en de afzetting van de bestuurders,
- de kwijting aan de bestuurders,
- de goedkeuring van de begroting en van de jaarrekening,
- de vrijwillige ontbinding en de vereffening van de vereniging,
- de uitsluiting van een werkelijk of toegetreden lid van de vereniging,
- de benoeming en de uitsluiting van een lid van de aanvaardingscommissie,
- de uitbreiding van de gevallen waarin de VZW NCDAB en de ASBL CEAB overleg kunnen plegen en gezamenlijke beslissingen kunnen nemen in de schoot van het Nationaal College van Deskundigen Architecten van België,
- alle gevallen waarin deze statuten het vereisen.
ARTIKEL 27 — GELDIGHEID BIJEENROEPING ALGEMENE VERGADERING
De algemene vergadering wordt geldig bijeengeroepen door het bestuursorgaan of door de voorzitter telkens als het doel van de vereniging zulks vereist.
Zij moet ten minste éénmaal per jaar worden bijeengeroepen voor het goedkeuren van de jaarrekening van het afgelopen boekjaar en voor de begroting van het lopende boekjaar.
ARTIKEL 28 — DATUM ALGEMENE VERGADERING
De gewone algemene vergadering, ook jaarvergadering genoemd, heeft elk jaar plaats, uiterlijk zes maand na afsluitingsdatum van het boekjaar en dit op de datum vastgelegd door het bestuursorgaan.
Op de dagorde staat onder meer de goedkeuring van de jaarrekening van het afgelopen boekjaar, het verlenen van kwijting aan de bestuurders en commissaris(sen) voor hun werkzaamheden gedurende het afgelopen boekjaar en de vastlegging van de begroting van het volgende boekjaar.
ARTIKEL 29 — VRAAG OM ALGEMENE VERGADERING DOOR WERKELIJKE LEDEN
Het bestuursorgaan is bovendien verplicht de algemene vergadering samen te roepen wanneer 1/5 van de werkelijke leden daartoe een verzoek richt aan het bestuursorgaan en dit per brief waarin de te behandelen agendapunten zijn vermeld. In dit geval is het bestuursorgaan verplicht de algemene vergadering samen te roepen binnen de 15 werkdagen met vermelding op de agenda van de gevraagde agendapunten.
ARTIKEL 30 — OPROEPING TOT ALGEMENE VERGADERING
De oproepingen tot de algemene vergadering moeten om geldig te zijn, ondertekend worden door de voorzitter of twee bestuurders. Alle leden moeten worden opgeroepen, ten minste vijftien werkdagen voor de vergadering.
ARTIKEL 31 — VERMELDINGEN BIJ DE OPROEPING
De oproeping, die plaats, dag en uur van de vergadering vermeldt, bevat de agenda, die wordt vastgelegd door het bestuursorgaan. Elk onderwerp dat schriftelijk wordt voorgedragen door 1/20 van de werkelijke leden, moet eveneens op de agenda worden vermeld. Dit onderwerp moet uiteraard door 1/20 van de werkelijke leden ondertekend zijn en ten minste twee werkdagen voor de vergadering aan de voorzitter van het bestuursorgaan overhandigd zijn. Onderwerpen die niet op de agenda staan, kunnen in geen geval behandeld worden.
ARTIKEL 32 — BESLUITVORMING
In gewone gevallen, behalve andersluidende bepalingen in de statuten of de wet, worden de besluiten genomen bij eenvoudige meerderheid van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen. Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter of diegene die op dat ogenblik de vergadering voorzit.
ARTIKEL 33 — STATUTENWIJZIGING
Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten indien die wijziging gedetailleerd op de agenda is vermeld en indien ten minste 2/3 van de werkelijke leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Wordt dit getal niet bereikt dan kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, zoals door deze statuten is bepaald, en waarop deze vergadering een geldig besluit zal kunnen nemen, ongeacht het aantal aanwezigen. Deze tweede vergadering mag niet binnen de 15 werkdagen volgende op de eerste vergadering worden gehouden. Voor elke statutenwijziging is bovendien een meerderheid van 2/3 der aanwezige of vertegenwoordigde stemmen vereist, ook op de tweede algemene vergadering. Tot wijziging van het doel van de vereniging kan slechts met een meerderheid van 4/5 van de stemmen worden besloten.
Van iedere statutenwijziging zullen de wijzigingen en de volledig gecoördineerde statuten na deze wijziging neergelegd worden op de griffie van de ondernemingsrechtbank.
ARTIKEL 34 — NOTULEN
Van elke vergadering worden notulen gemaakt, die ondertekend worden door de voorzitter en de secretaris. Deze kunnen op vraag worden ingezien. Uittreksels daarvan worden geldig ondertekend door de voorzitter en de secretaris of door twee bestuurders, en bij ontstentenis hiervan door twee leden van de algemene vergadering of een daartoe gevolmachtigde lasthebber.
TITEL VI: AANVAARDINGSCOMMISSIE
ARTIKEL 35 — SAMENSTELLING
De aanvaardingscommissie is samengesteld uit ten minste drie en maximum vijf werkelijke leden. Ze worden gekozen uit leden die deel uitmaken of deel uitgemaakt hebben van het bestuursorgaan. Ze zijn te allen tijde afzetbaar.
Zij telt een commissievoorzitter en minstens twee commissieleden.
ARTIKEL 36 — BIJEENROEPING EN BEVOEGDHEDEN
De vergadering komt samen, ofwel na oproeping van de voorzitter van het bestuursorgaan, ofwel op eigen initiatief.
De aanvaardingscommissie is belast met
- het geven van een raadgevend advies bij elke aanvraag tot toetreding of tot uitsluiting. Dit advies wordt bij gewone brief of per mail ter kennis gebracht aan het betreffende kandidaat lid en aan het bestuursorgaan. Het bestuursorgaan geeft hieraan het nodige beslissend gevolg.
- het opvolgen van de permanente vorming van haar leden;
- de organisatie en het toezicht op de examens.
TITEL VII: REKENINGEN EN BEGROTINGEN
ARTIKEL 37 — BOEKJAAR
Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot 31 december.
Het bestuursorgaan sluit de rekeningen over het voorbije boekjaar af en bereidt de begroting van het komend boekjaar voor. De jaarrekening en de begroting worden ter goedkeuring aan de algemene vergadering voorgelegd die gehouden wordt uiterlijk zes maanden na de afsluiting van het boekjaar.
ARTIKEL 38 — ONTVANGSTEN
De ontvangsten van de vereniging bestaan meer bepaald uit:
- de bijdragen die worden overgemaakt zowel door de werkelijke als de toegetreden leden;
- de subsidies, giften en schenkingen die zij kan ontvangen;
- alle andere ontvangsten die door haar kunnen verworven worden;
- de opbrengsten van alle activiteiten georganiseerd door de vereniging.
TITEL VIII: ONTBINDING EN VEREFFENING
ARTIKEL 39 — ONTBINDING
Behoudens gevallen van gerechtelijke ontbinding en ontbinding van rechtswege kan slechts de algemene vergadering tot ontbinding besluiten indien 2/3 van de werkelijke leden op de algemene vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn en er bovendien een 4/5 meerderheid akkoord is om de vereniging vrijwillig te ontbinden. Het voorstel tot vrijwillige ontbinding van de vereniging moet uitdrukkelijk op de agenda van de algemene vergadering vermeld worden.
Zijn geen 2/3 van de leden op deze algemene vergadering aanwezig of vertegenwoordigd, dan moet een tweede algemene vergadering worden bijeengeroepen die geldig beraadslaagt ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden maar mits een 4/5 meerderheid wordt akkoord gevonden om de vereniging vrijwillig te ontbinden. Deze tweede vergadering mag niet binnen de 15 kalenderdagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.
In geval van vrijwillige ontbinding benoemt de algemene vergadering, of bij gebreke daarvan, de rechtbank, één of meer vereffenaars. Zij bepaalt tevens hun bevoegdheid alsmede de vereffeningsvoorwaarden.
De activa zullen, na aanzuivering van de passiva, worden overgedragen aan een vereniging met een gelijkaardig of verwant belangeloos doel. De algemene vergadering zal beslissen over de exacte bestemming van de activa.
Van de ontbinding zal het ontbindingsbesluit, de benoeming en de ambtsbeëindiging van de vereffenaars neergelegd worden op de griffie van de ondernemingsrechtbank.
ARTIKEL 40 — NIET VOORZIEN IN DE STATUTEN
Voor alles wat in deze statuten niet uitdrukkelijk is voorzien, wordt verwezen naar het Wetboek van Vennootschap en Verenigingen (WVV) dat in voege getreden is op 1 mei 2019.
Mochten sommige bepalingen van onderhavige statuten in strijd zijn of komen met de gebiedende voorschriften van de wet, dan dienen zij beschouwd te worden als ongeschreven en kunnen zij geen oorzaak zijn tot vernietiging van de vereniging of van de overige bepalingen van de huidige statuten.
TITEL IX: HUISHOUDELIJK REGLEMENT
ARTIKEL 41 — HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Het bestuursorgaan stelt een huishoudelijk reglement op. De laatste versie is te raadplegen op de zetel van de vereniging.
Dit huishoudelijk reglement heeft tot doel de verschillende, niet in de onderhavige statuten voorziene punten te preciseren, met name deze betreffende de interne organisatie van de VZW NCDAB en de deontologie van de deskundige.
Te Brussel, op 9 november 2023,
Beke Joost Voorzitter
Neergelegd door ……………., Lasthebber